„Tylko 3 proc. internetowych komentarzy o #ZeroWaste trafia w sedno, czyli mówi o ograniczaniu kupowania produktów, które szkodzą środowisku. To oznacza, że użytkownicy Twittera, pisząc o trendzie Zero Waste, koncentrują się jedynie na wybranych i wcale nie najważniejszych ekologicznych kwestiach.” – to fragment informacji prasowej nt. badania użytkowników Twittera i punkt wyjścia dzisiejszej rozmowy z jednym z badaczy, Grzegorzem Ganczewskim.
- Czy opakowanie ze szkła i papieru jest zawsze dobre? A z plastiku zawsze złe?
- Co użytkownicy Twittera myślą, kiedy piszą #zerowaste ?
- Jak producenci odpowiadają na trendy zero waste?
- Jaki jest poziom greenwashingu wśród producentów opakowań w UE?
- Co możemy zrobić, by w codziennych zakupach nie łapać się na eko ściemę?
Notatki do odcinka:
- Badania KANTAR „Ziemianie atakują” https://ziemianieatakuja.pl/
Pytanie: Przyjmijmy, że każde z poniższych działań może pomóc środowisku naturalnemu. Co ty osobiście jesteś gotowy(a) zrobić w ciągu najbliższych 2-3 lat? / pierwsza trójka odpowiedzi/
- 2019 rok:
- 56% całkowicie zrezygnuję z jednorazowych przedmiotów
- 45% będę mniej kupować i wyrzucać
- 41% znacząco ograniczę zużycie wody w gospodarstwie domowym
- 2022 rok:
- 48% będę mniej kupować i wyrzucać
- 40% znacząco ograniczę zużycie wody w gospodarstwie domowym
- 39% całkowicie zrezygnuję z jednorazowych przedmiotów
- 2019 rok:
- Greenwashing pod lupą Komisji Europejskiej – propozycje zmian w prawie: https://pocotoeko.pl/2023/04/07/greenwashing-na-celowniku-komisji-europejskiej-w-koncu/
- Strona do sprawdzania etykiet „eko” (aplikacja nie jest już dostępna, jedynie WWW): https://www.ecolabelindex.com/
- Badanie „Twitter is garbage: A Thick Big Data exploration of #zerowaste hashtag on Twitter in relation to packaging and food packaging materials” G. Ganczewski, D. Jemielniak